Uniwersytet Łódzki wyraża sprzeciw wobec planów likwidacji przedmiotów w szkole podstawowej

Z inicjatywy prof. dr. hab. Marcina Wójcika, dziekana Wydziału Nauk Geograficznych, popartej przez dziekanów innych wydziałów oraz przez rektora UŁ prof. dr. hab. Rafała Materę, Senat UŁ przyjął jednogłośnie uchwałę sprzeciwiającą się planom likwidacji przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka prowadzonych w szkole podstawowej.

W najbliższym czasie uchwała zostanie przekazana do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Na trzecim roboczym posiedzeniu w kadencji 2024-2028 w dniu 19 listopada 2024 r. Senat Uniwersytetu Łódzkiego podjął Uchwałę nr 21 w sprawie sprzeciwu wobec planu likwidacji przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka prowadzonych w szkole podstawowej. W uchwale przyjęto następujące stanowisko:
 


W nawiązaniu do prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konsultacji reformy programowej w szkole podstawowej, polegającej m.in. na wprowadzeniu przedmiotu „przyroda” w miejsce istniejących przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka, jako społeczność akademicka Uniwersytetu Łódzkiego pragniemy wyrazić sprzeciw wobec tych zamierzeń. 
 
W naszej opinii likwidacja tych przedmiotów doprowadzi do zubożenia treści programowych oraz ograniczenia wpływu tych dyscyplin na kształtowanie zasobów wiedzy, umiejętności i innych kompetencji poznawczych i społecznych uczniów. Efektem wprowadzenia podstawy programowej w proponowanym kształcie będzie m.in. dalsze obniżenie poziomu wykształcenia ogólnego, a także dużo mniejszy wpływ szkoły na rozbudzanie wśród uczniów pasji poznawczych. 
 
W szczególnie niekorzystnej sytuacji w tych planach znalazła się geografia, która w systemie szkolnym pełni rolę przedmiotu integrującego treści przyrodnicze, społeczne i gospodarcze w różnych skalach przestrzennych. Wyrażamy obawę, że włączenie treści geograficznych do przedmiotu „przyroda” spowoduje ograniczenie edukacji geograficznej tylko do elementów środowiska przyrodniczego. Uczniowie zostaną wówczas pozbawieni szansy odkrywania świata we wszystkich jego aspektach – również społecznym, kulturowym i gospodarczym. 
 
Zwracamy także uwagę, iż bez poważanego potraktowania wyzwań związanych z kształceniem nauczycielskim będzie bardzo trudno wprowadzić zasady nowej podstawy programowej. Kursy i bloki dydaktyki przedmiotów szkolnych przeżywają na uniwersytetach kryzys związany m.in. z brakiem młodych osób, które w przyszłości będą chętne do pracy w zawodzie nauczyciela. Bez wsparcia ministerstwa, m.in. w zakresie tworzenia kierunków zamawianych, poszczególnym wydziałom, instytutom, a także całym uczelniom, będzie niezwykle trudno sprostać oczekiwaniom związanym z reformą programową. 
 
W trosce o jakość kształcenia i dobro kolejnych pokoleń, władze i pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego postulują pozostawienie geografii, biologii, fizyki i chemii jako samodzielnych przedmiotów w klasach V-VIII, przy zachowaniu przedmiotu „przyroda” w klasie IV.

 

Tekst uchwały jest już dostępny w Bazie Aktów Własnych (BAW) uczelni. Uchwała zostanie przekazana do Ministerstwa Edukacji Narodowej.